4 שנים למבצע "צוק איתן" – מצב בעורף מלבנון השנייה ועד היום

בשנה שעברה ציינו 4 שנים למבצע "צוק איתן". מבצע הארוך ביותר בעשורים האחרונים שהדגיש בצורה משמעותית את השינויים שחלו בחשיבות העורף ובהיערכות העורף להתמודדות עם מצבי החירום. במבצע זה שוגרו כ-4,600 רקטות שגרמו ל-6 אזרחים הרוגים לעומת מלחמת לבנון השנייה שבמהלכה שוגרו כ-4,000 רקטות שגרמו ל-44 אזרחים הרוגים.

לאחר מלחמת "לבנון השניה" פורסם דוח וינוגרד שהדגיש את חוסר המוכנות של העורף למצבי החירום. דו"ח זה קיבל התייחסות רצינית של מקבלי ההחלטות ובעקבותיו בוצעו פעילויות רבות בנושא העורף.

אחד הדברים שגרמו להתייחסות רצינית לדוח הייתה הבנה שבמלחמות הבאות עורף יהיה מותקף בהיקף משמעותי ביותר.  ואכן, לאורך ההסלמות האחרונות (לבנון השנייה, עופרת יצוקה, עמוד ענן, צוק איתן) ניתן לראות בקלות את שינוי המדיניות של ארגוני הטרור מניסיון הכרעה צבאית לניסיון פגיעה בעורף. רב המאמצים של הצד השני מופנה היום לפיתוח אמצעי לחימה שיחמירו את הפגיעה בעורף – הצטיידות ברקטות ופיתוח רקטות בעלות משקלים גדולים יותר, מדויקים יותר ובעלי אפקטים קטלניים (כגון רקטות בעלות מעטפת רסס או רקטות מצרר).

בתמונה ניתן לראות את החשיבות בממ״ד לבית

מצד שני ,ישראל משקיע משאבים משמעותיים בהיערכות לאיומים חדשים אלו כגון פיתוח מערכות הגנה (כיפת ברזל, שרביט קסמים ועוד), שיפור מצב המיגון הפיזי (בניית מרחבים מוגנים, מדיניות המיגון ועוד) והיערכות משרדי ממשלה וגופים לאומיים לתפקוד בחירום ומתן מענה מיוחד. כך, לפי החלטת הממשלה שהתקבלה בשנת 2017 קיבלה חברת נתיבי ישראל אחריות על תשתיות התחבורה של המדינה בשעות חירום לרבות בזמן מלחמה. במסגרת מימוש האחריות מובילה בימים אלו חברה פעילות מקיפה של היערכות למצבי החירום על מנת לתת מענה נדרש במלחמות הבאות.

דוח וינוגרד ציין בין היתר חוסר תיאום בין גופי המענה וחוסר מוכנות של בעלי התפקידים ולכן, החברה מובילה עבודת תיאום בין כלל הגופים הרלוונטיים לתפקוד משותף בשעות חירום וכן מבצעת הכשרות לבעלי התפקידים בתוך החברה לצורך העלאת המוכנות.

"צוק איתן 2" עלול לקרות בעתיד הקרוב, התוצאות שלו בין היתר תלויות בתפקוד של כל אחד מאתנו.

א-ס.י.פ.ה בע"מ הינה חברה ישראלית העוסקת בתחום המיגון והמוכנות למצבי חירום.

ניווט מהיר

מידע שימושי

א - ס.י.פ.ה בע״מ

אתר זה נבנה על ידי חברת NivWebUp – בנייה וקידום אתרים

×
×

עגלת קניות

צור קשר

יש לך שאלה?
השאירו לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם!

חברת א-ס.י.פ.ה בע"מ מחזקת את צה"ל, כוחות הביטחון תושבי מדינת ישראל ונרתמת למאמץ הלאומי בהשגת הניצחון
דילוג לתוכן