ממ"ד או מיגונית ? מה ההבדל ואיך לבחור נכון?

מרחב מוגן

ממ"ד או מיגונית ? מה ההבדל ואיך לבחור נכון?

לבחירה לפי המלצת העורכים

בעקבות מבצע "שומר החומות" שהתרחש במהלך חודש מאי השנה, התעורר ביקוש בשוק לרכישת מיגון עבור מבנים שבהם אין מיגון כלל. בשונה ממה שקרה אחרי ההסלמות הקודמות שאז הביקוש למיגון היה רק באזור הדרום הקרוב לרצועה, הפעם, גם תושבי המרכז ואף תושבי הצפון מבקשים להשלים את המיגון החסר.

כמו כל ביקוש פתאומי ורחב שמתעורר, הוא גורם לחברות שונות לקפוץ על ההזדמנות העסקית ולהרוויח על מכירת מוצרי המיגון. לאחרונה, נתקלנו בתופעה מסוכנת של מכירת מוצרי מיגון תחת כותרת "מיגונית" שלא רק שלא תציל חיים, אלא עלולה לסכן את החיים של נמצאים בה.

במאמר זה נדבר על סוגי המיגון הקיימים, הבדלים בין "מיגונית" למיגון תקני וניתן דגשים לתכנון המיגון. אומנם המאמר נכתב עבור קהילת המהנדסים, אך מאחר ומדובר על נושא מציל חיים, אנו פונים לקוראים בבקשה להפיצו לכל אזרח המבקש לקנות מיגון.

וכהרגלינו נתחיל מהתחלה (תודה רינו צרור) – איזה מיגון אנחנו מחפשים?

מיגון נדרש לתת מענה לשני אפקטים עיקריים של פיצוץ – הדף ורסס.

הדף –  זהו גל של אויר דחוס מאוד שמתקדם ממוקד הפיצוץ בצורה מרחבית בדומה לגל מים המתפשט כתוצאה מזריקת אבן. בדומה למים, גל הדף מחפש דרכים קלות למעבר – אז אם הוא פוגש בדרך הפרעה כלשהי (גם אם קלה ביותר – תנסו לזרוק חתיכת נייר במים ותראו איך הגלים עוקפים אותה) הוא פשוט יעדיף לעקוף בכל דרך ללא הפרעה. יחד עם זאת, כשגל הדף פוגש את אותה הפרעה, הוא גם מוחזר ממנו ועלול להיווצר אפקט ההגברה (בדומה לגלי קול בחדר סגור). תופעה זו של הדף מוחזר והגברת גל ההדף עלולה להיות קטלנית.

רסס – רקטה או טיל מורכבים ממעטפת וחומר נפץ הנמצא בתוכה. כשמתרחש הפיצוץ, המעטפת נקרעת וחלקיה עפים במהירות גבוהה מאוד לכל הכיוונים. לפעמים, מדובר על התפרקות אקראית של המעטפת ולפעמים, בשביל להגדיל את קטלניות הרסיסים, המעטפת נוצרת בצורת מכוון מחורצת וכבדה (בדומה לרימון רסס צה"לי). במקרה זה הרסיסים הנוצרים הם בגדלים מוגדרים ומתוכננים על מנת לפגוע פגיעה קטלנית בגוף האדם.

בשביל להתמגן בפני שני האפקטים העיקריים, אנחנו בונים קירות בטון. במהלך שנים רבות פיקוד העורף וחיל ההנדסה הקרבית עורכים ניסויים שבהם מחפשים את חתכי המיגון הנדרשים לכל סוג של איום. למעשה, נקבעים עוביי בטון והרכבו הנדרשים בשביל לתת מענה ברמה המוגדרת. הרמה המוגדרת של המענה נקראת קריטריון המיגון.

ניסוי חתך מיגון לבחינת עמידות בפני רסס

קריטריון המיגון להדף – נהוג להגדיר קריטריון המיגון בפני הדף כהגדרה של משקל חומר הנפץ ומרחק הפיצוץ מהמבנה. מאחר וגל ההדף מתפזר באויר בדומה לגלי המים, קיימים מדריכים רבים המאפשרים חישוב עוצמת ההדף שתהיה בכל נקודה במרחב, לתרגם את העוצמה הזו למאפייני העמסה על הקיר ולחשב איזה קיר נדרש בשביל לעמוד בפני הדף.

מודל ראשוני של פיזור הדף על גבי חזית של מבנה

עוד בשנות השבעים הוחלט על קריטריון למיגון בעורף האזרחי שהוא נקבע כמענה נדרש בפני פיצוץ טיל מסוג סקאד (קרוב ל-1 טון של חומר נפץ) במרחק של עשרות בודדות של מטרים מהמבנה. עמידה בקריטריון זה מבטיחה שהמבנה המוגן יספק מענה מיגוני לנמצאים בו.

קריטריון המיגון בפני רסס – מאחר ורסיסים מתפזרים בצורה אקראית גם בהיבט המשקל שלהם, גם בהיבט מהירות המעוף שלהם וגם בהיבט כיוון המעוף שלהם, נהוג להגדיר את המענה לרסס בצורה הסתברותית. כלומר, קריטריון המיגון מגדיר את אחוז ההצלחה של המיגון לעצירת הרסיסים האקראיים או בהסתכלות הפוכה – מגדיר מהו אחוז הרסיסים שעלול לחדור את המיגון.

גם קריטריון זה נקבע עוד בשנות השבעים ומתעדכן מעט מפעם לפעם. הקריטריון למבנים מוגנים אזרחים קובע עמידות של מעל 90% בפני רסיסים הנוצרים בפיצוץ של ראש קרב כבד (זה לא אומר ש-10% מהרסיסים יחדרו את המיגון, אלא יש הסתברות של 10% לכך שיהיו רסיסים שפוטנציאלית יוכלו לחדור את המיגון).

אז אחרי שהבנו כנגד מה רוצים להתמגן, מה הפתרונות שעומדים לרשותנו?

מרחב מוגן  (ממ"ד – מרחב מוגן דירתי עבור מגורים או ממ"מ – מרחב מוגן מוסדי עבור מבנים שאינם למגורים) – זהו הפתרון התקני המאושר על ידי פיקוד העורף. המרחב המוגן נותן מענה מלא בפני קריטריון ההדף ומענה ברמת אמינות של מעל 90% כמענה בפני רסיסים.

תוספת מרחב מוגן למבנה מגורים קיים

מרחב מוגן מתוכנן ומבוצע בהתאם לתקנות ומפרטים המוגדרים על ידי פיקוד העורף ונדרש לעבור מספר בדיקות בעת ההקמה (ראה בהמשך).

מרחב מוגן יכול להבנות כחלק מהבית או כמבנה עצמאי נפרד ממנו.

"מיגונית" – זהו שם גנרי לכל מבנה ממוגן שנוצר לא לפי מפרטים של מיגון תקני. לא קיימת הגדרה חוקית למיגונית, לכן, ניתן למצוא פתרונות שונים שמוגדרים כמיגונית:

  • צינורות ביוב
  • פעמון מיגון
  • עמדות הגנה למאבטחים
  • מבני בטון בגדלים שונים המיוצרות עבור פיקוד העורף

ועוד.

מיגונית בטון של פיקוד העורף בעוטף עזה

המיגונית נותנת מענה לקריטריון שיוגדר על ידי המזמין. לרב, נהוג לתכנן מיגונית בצורה כזו שתתן מענה בפני רסיסים בקריטריון נמוך מהמרחב המוגן התקני ומענה בפני הדף ברמה זהה לזו של מרחב מוגן. אבל, בגלל צורת תכנון המיגונית (לרוב פתח כניסה ללא דלת הדף) היא עלולה לא רק לא לספק את המענה הנדרש, אלא אף לסכן את האנשים הנמצאים בה ולתעל את הדף הפצצה לתוך המבנה.

לעיתים, נמצא מיגוניות בהן מותקנת מסגרות (דלת וחלון) שאינם תקניים ואינם עומדים בדרישות פיקוד העורף ומכון התקנים. לדוגמה: חלונות בעובי פלדה של 10 מ"מ בלבד, ביחס ל-18 מ"מ הנדרש בממ"ד , דלתות פח שאינן מיועדות למיגון או דלתות החשופות כלפי חוץ וללא קיר מגן.כמות ברזל הזיון בקירות המיגונית אינה מפוקחת ואינה נבדקת ע"י הרגולטורים ולכן חלק מהיצרנים מספקים מיגוניות עם כמות ברזל מזערית (לדוגמה רשת זיון אחת בלבד), ללא פרטי ריתום וחיבור נאותים, ומשתמשים ברשתות מרותכות מברזל משוך בקור אשר אסור בשימוש במרחבים מוגנים.

מיגוניות פוזרו במרחב דרום על ידי צה"ל ופיקוד העורף ועד לטווח של 40 ק"מ מתוך הצורך לשמר שגרת חירום ולאפשר לתושבי הדרום להתמגן "בדרך אל" או "בדרך מ.." עד להגעה למרחב מוגן תיקני . התראה בהפתעה או זמן התמגנות מהתראה (15- 45 שניות)  מאפשר התמגנות ראשונית והגעה למקום בטווח עם הסתימה האזעקה.

מיגונית משופרת

לאור המצב המתואר פיקוד העורף לא ממליץ (ולגופים מונחים אף אוסר) להתקין מיגוניות באזורים המרוחקים יותר מ-40 קילומטרים מקווי העימות.

להלן טענות וטעויות נפוצות כפי שיצא לנו להיתקל בהן במהלך השנים האחרונות:

  • מיגונית מאושרת על ידי פיקוד העורף – לא נכון: אין מוצר כזה או אישור מסוג זה . כאמור, מיגונית לא מיוצרת לפי מפרטים רשמיים, אלא מתוכננת בהתאם לדרישות המזמין.
  • מיגונית נותנת מענה זהה לממ"ד אך עולה פחות – לא נכון: טעות נפוצה בעיקר בקרב תושבי הדרום שרואים אלפי מיגוניות שפוזרו על ידי פיקוד העורף בעשורים האחרונים. מיגונית לא מתוכננת לתת מענה זהה לזה של הממ"ד התקני.
  • מיגונית מוכרת על ידי פיקוד העורף כפתרון מיגון תקני. לא נכון: אדם הבונה מיגונית, לא יכול להציג אותה בהיתר בניה כמיגון תקני ויש לכך מספר השלכות עיקריות:
  • היא לא תוכר כשטח שרות מתוקף היותה מיגון (יתכן ויהיה ניתן להכיר בה כשטח שרות מסיבות אחרות, לדוגמה להגדירה כמחסן) ובהתאם לכך לא תזכה בהנחה בארנונה.
  • ניתן להסדיר חריגות בניה או תוספות בניה המחייבות בניית ממ"ד על סמך מיגונית. לא נכון :  המצב אף עלול להגיע לאבסורד מסוים – במצב בו מיגונית נבנית כשטח עיקרי ובנוסף יש תוספת בניה שיחד עם מיגונית עוברת את 12 מ"ר, יתכן ופיקוד העורף ידרשו הקמת ממ"ד כתנאי לאישור ההיתר (מצב זה יכול להיפתר בועדת ערר).
  • v   "אני אשים ממ"ד או מיגונית בחצר ללא היתר" – לא נכון: טעות נפוצה שעלולה אף להביא לעלויות כבדות.

גם עבור ממ"ד וגם עבור מיגונית, אפילו שיהיו יבילים נדרש היתר בניה. רשויות מקומיות רבות מאפשרות הקלות בתהליך, אך עדיין, בסופו של דבר לא יהיה מנוס מהוצאת היתר בניה.

  • v   "תעשו לי מיגונית עם עובי קירות 40 ס"מ וזה ייתן מענה לפגיעות ישירות" לא נכון:  דעה רווחת שמאפשרת לחברות רבות למכור מוצרים. קירות בעובי 40 ס"מ מאפשרים מענה בפני פגיעה ישירה לסוג מסוים של רקטות קלות בלבד. לכל רקטה מעבר לכך (ורב המוחלט של הרקטות בכל הטווחים הן לא מהסוג הזה) 40 ס"מ בטון לא מספקים מענה בפני פגיעה ישירה.
  • v   "ראיתי שמוכרים מיגוניות עם דלת חיצונית" – טעות מסכנת חיים!!!! דלת וחלון מהווים נקודת תורפה במעטפת המיגון. עובי הפלדה של הדלת ושל החלון לא מספקים מענה שווה ערך לקירות הבטון מסביב. נכון להיום – לא קיימת אף דלת שמספקת את המענה הנדרש ולא קיים אף מפרט רשמי לשום מוצר המאפשר יצירת מיגון עם דלת ללא מבואה. נקודה זו מאוד קריטית – יש מספר חברות בשוק ששיווקו לאחרונה מיגוניות או אפילו מרחבים מוגנים ללא מבואה המגנה על הדלת, מדובר על פשע מסוכן שעלול לסכן חיי אדם. מיגונית (בדיוק כמו ממ"ד יביל) חייבת מבואת הגנה על הדלת אלה אם חוברה לקיר הבית עם קיר מגן פנימי או חיצוני.

דגשים והמלצות לתהליך בחירה ורכישה או בניית מיגון:

  • תהליך ההיתר

כפי שנאמר לכל סוג של מיגון בסופו של דבר יידרש תהליך היתר מלא. על מנת לא להיתקל ב"עזים" ולא להגיע למצבים לא נעימים של קנסות מומלץ לשכור שרותי אדריכל העוסק ברישוי. אדריכל יבדוק עבור המזמין את אחוזי הבניה המותרים, יסייע בתכנון פונקציונלי של מיגון ויטפל בתהליך הרישוי מול הרשות המקומית או מול ועדה לתכנון ולבניה.

בנוסף לאדריכל יידרש קונסטרוקטור – מהנדס מתכנן שיבדוק את השלכות התכנון ויתכנן את הפתרון ליסודות המיגון.

מעבר לשני בעלי תפקידים קריטיים (אדריכל וקונסטרוקטור) יתכן ויהיה צורך בבעלי מקצוע נוספים כגון מודד, יועץ ניקוז ועוד. הצורך במתכננים או יועצים נוספים ייקבע על ידי האדריכל, הקונסטרוקטור ועל ידי הרשות המקומית.

  • ממ"ד או מיגונית?

ככלל – יש לשאוף לבניית מרחב מוגן מאחר וזה מיגון תקני שמבוצע לפי מפרטים שנבדקו על ידי גורמים מקצועיים. מעבר לכך, בניית מרחב מוגן תזכה את בעלי המבנה בהנחה בארנונה וביכולת ביצוע הרחבות עתידיות (מותנה בקיום אחוזי בניה).

  • מיגונית זולה יותר (בעיקר בגלל חוסר אבזור ומסגרות) ולכן, אנשים רבים נוטים להזמין מיגוניות בגלל מגבלה כספית.
  • תכנון:

אסור לחסוך על תכנון מקצועי. תכנון מרחב מוגן ובמיוחד תכנון של מיגוניות צריך להתבצע על ידי בעלי מקצוע המבינים במיגון. יש חשיבות רבה להגדרת עובי הקירות והתקרות, מיקום וכיוון העמדה, מיקום וסוג דלתות וחלונות ועוד. רבים המקרים בהם חברות משווקות מוצרים שתוכננו מתוך ראיה עסקית בלבד ללא מתן דגש על נושא המיגון.

  • יביל או קבוע

זוהי החלטה לא פשוטה שצריכה להילקח על ידי המזמין. להלן השוואת שתי החלופות:

מאפיין להשוואהמיגון יבילמיגון קבוע (בניה במקום)
הצורך בהיתרכל המוצרים נדרשים בהיתר כדין
משך הביצוע במיקום הסופיקצר ביותר – בין יום למספר ימיםיכול להימשך בין 6 ל-10 שבועות
רמת המיגוןאין השפעה על רמת המיגון – רמת המיגון תיקבע בתכנון
חשיבות התכנון ההנדסיגבוה יותר מאחר ונדרש לתכנן נכון את אביזרי ההרמה. לאחרונה היינו עדים למספר מקרים בהם תכנון לקוי הביא להתפרקות המבנה המוגן בעת הצבתו.אין צורך בתכנון אביזרי הרמה
אישור פיקוד העורףלשני המוצרים נדרש אישור פיקוד העורף אם מדובר על מיגון תקני ולא נדרש אישור אם מדובר במיגונית
גמישות תכנוניתכמעט זהה – ניתן לבצע את שני המוצרים בכל תצורה
מידות מירביותיש מגבלה של רוחב 4.2 מ' בגלל מגבלת ההובלהאין מגבלות
יש מגבלה של גובה של כ-4.0 מ' בגלל מגבלת ההובלהאין מגבלה
יש מגבלה של שטח בגלל משקל מירבי ניתן להנפהאין מגבלה
ביסוסלרב ניתן להסתפק בביסוס פשוט של קרקע מהודקתנדרש ביסוס מתוכנן (כלונסאות או רפסודה)
גידורלא נדרש ארגון אתר או גידורנדרש גידור לכל תהליך הבניה
כלים כבדיםנדרשת נגישות מוביל ומנוף הידראולי גדול למקום ההצבהכמעט ואין מגבלות עבודה
מטרד סביבתיקצר וממוקד – לזמן הצבה בלבד (מספר שעות)ארוך – יכול לקחת עד כחודשיים
  • במצבים מיוחדים ניתן לבנות מרחב מוגן במקום בצורה של מרחב מוגן יביל להנפה עתידית.
  • אבטחת איכות ובקרת איכות

מבנה מוגן הינו מוצר מציל חיים וככזה הוא חייב להיבנות תוך תהליך בקרה ואבטחת האיכות ובסופו נדרשת גם בקרה על איכותו. להלן המלצתנו למזמין:

  • יש לוודא שחברה מבצעת הינה חברה מוכרת בעלת מוניטין והמלצות ואף לבדוק שהחברה מעסיקה מהנדסים שמבצעים תהליך בקרה סדור.
  • אם המוצר הינו מיגון תקני, יש לדרוש אישור פיקוד העורף תקף למוצר. השוק מלא במוצרים שתוכננו על ידי החברות אך לא אושרו על ידי פיקוד העורף או גרוע מכך, מוצרים שקיבלו אישור פיקוד העורף בתכנון תקני אך מסיבות עסקיות המוצר המשווק שונה מהותית מהמוצר באישור.
  • לפני קבלת המוצר הסופי יש לדרוש את המסמכים הבאים:
  • ריכוז בדיקות בטונים
  • תצהיר מהנדס אחראי על הביצוע המפרט בין היתר את הביקורות שנעשו.
  • תיעוד הביצוע בתמונות
  • תעודה תקינות  של אטימות המבנה.
  • תעודה תקינות של בדיקת טיח עם בוצע טיח פנימי.
  • ·       אישור תווי תקן של מוצרי המסגרות – דלת חלון,צינורות + תו תקן של היצרן המאושר ליוצר המוצר על ידי פיקוד העורף
  • מערכת הסינון אם הותקנה- אישור תקן .

אז בואו נסכם מה היה לנו:

  • מיגונית ומרחב מוגן אינם מתוכננים לתת מענה לפגיעה ישירה
  • הצבת מיגונית והצבת מרחב מוגן ליד המבנה או בתוך המבנה דורשת הוצאת היתר בניה כדין
  • מסגרות מגן – חלונות ודלתות – מהוות נקודת תורפה במיגון. יש להתייחס לנקודה זו בתכנון
  • בהחלטה על רכישה או הקמה של מיגון יש לקחת בחשבון את עלויות התכנון הנלוות.

מרחב מוגן:

  • מוצר תיקני, לאיום ייחוס מוגדר, מבוקר תכנון ומבוקר בביצוע על ידי הרגולטור של המדינה בתחום המיגון (פיקוד העורף)
  • מרחב מוגן נחשב כשטח שירות ואינו בשטח עיקרי (עד שטח מסוים) ועל כן בתוספות של מרחב מוגן תוספת תשלומי ארנונה אינה משמעותית
  • תוספת מרחב מוגן מאפשרת חריגה מעבר לקו בניין ועד לקו מגרש (באישור הוועדה)
  • בעקבות מבצע "שומר בחומות" – רשויות רבות מאפשרת מסלול מקוצר (מסלול ירוק) לתוספת ממ"ד לבתים פרטים ומבטיחים שתהליך ההיתר יימשך בין חודש לשלושה חודשים.

מיגונית 

  • ניתן לבנות מיגונית להגנה בפני נשק קונבנציונאלי – נדגיש שתכנון נכון והגנה על הפתחים (מבואה, סוג דלת, חלון וצינורות איוורור) הינם קריטיים להגנה יעילה 
  • במיגונית ניתן להוסיף אביזרי קצה בהתאם לצורכי המשתמש
  • v    עפ"י פיקוד העורף מיגוניות מתאימות לאזורים המרוחקים עד 40 ק"מ מקווי העימות

תהיה מוגן – זה פשוט!

א-ס.י.פ.ה בע"מ הינה חברה ישראלית העוסקת בתחום המיגון והמוכנות למצבי חירום.

ניווט מהיר

מידע שימושי

א - ס.י.פ.ה בע״מ

אתר זה נבנה על ידי חברת NivWebUp – בנייה וקידום אתרים

×
×

עגלת קניות

צור קשר

יש לך שאלה?
השאירו לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם!

חברת א-ס.י.פ.ה בע"מ מחזקת את צה"ל, כוחות הביטחון תושבי מדינת ישראל ונרתמת למאמץ הלאומי בהשגת הניצחון
דילוג לתוכן